Het Punt van Van Impe
LIVEOPNAME
Het is een kunst om week na week een (voortreffelijk) punt te maken, dus noem Nieuwsblad-hoofdredacteur Liesbeth Van Impe gerust de Frida Kahlo van het Vlaams podcastlandschap.
Het is een kunst om week na week een (voortreffelijk) punt te maken, dus noem Nieuwsblad-hoofdredacteur Liesbeth Van Impe gerust de Frida Kahlo van het Vlaams podcastlandschap.
De Nederlandse podcastmaker Naomi Steijger, ooit kassameisje van het Erotisch Museum op de Amsterdamse Wallen, doet het verhaal de vermoorde sekswerker Betty Szabo.
Over het Europacentrum in Oostende is al heel wat geschreven, maar Flor Nelissen vond dat het tijd werd om ook eens met de bewoners ervan te gaan praten.
In Terug vriend gaat Iwein Segers op bezoek bij ‘vrienden van weleer’ – mensen met wie hij op een bepaald moment een erg nauwe band had, maar die hij vandaag nog maar weinig of zelfs niet meer ziet.
Is het jou ook opgevallen hoeveel podcasts er plots over erfeniskwesties gaan?
Helena de Groot wil geen kinderen. Ze wou dat ook niet per se aan de grote klok hangen, maar dat plan is bij deze grandioos mislukt.
Fan van De stemmen van assisen? Op het festival duikt Cedric Lagast in De archieven van assisen nóg dieper dan gebruikelijk in een notoir misdrijf uit de Belgische geschiedenis.
“Een podcastreeks die in je kleren kruipt.” In Dit is ons land laat Ruben Pest mensen aan het woord over hoe het is om vandaag te (over)leven in Palestina en Israël.
Met Black Box tekende The Guardian-journalist Michael Safi voor een van de strafste podcasts van de afgelopen jaren - over de menselijke kant van AI.
‘De economie begrijpen, is de wereld begrijpen’, vindt Alina Churikova. En daarom haalt ze er in Kop of munt elke week twee De Standaard-journalisten bij om te praten over centen.
Podcasts lenen zich tot persoonlijke en vaak ook breekbare verhalen. Wat vooral niet wil zeggen dat het makkelijk is om zo’n persoonlijk en soms pijnlijk verhaal in een narratief te gieten. Maar áls dat lukt, krijg je iets enorm krachtigs.
Sven Speybrouck reist terug in de tijd, naar het moment dat er op tien doodgewone plekken in Vlaanderen iets uitzonderlijks gebeurde.
De Standaard-hoofdredacteur Karel Verhoeven nodigt enkele internationale (podcast)reporters uit voor een even ongezouten als introspectief gesprek over hoe je als media omgaat met de verwoesting van Gaza.
Het begint een festivaltraditie te worden: voor de derde keer nodigen we drie internationale podcastmakers uit om te praten over de fouten die ze in hun prille carrière hebben gemaakt én wat ze daaruit hebben geleerd.
Nadat ze er eerst social media mee bestookte en er vervolgens een boek over schreef, lucht Lorentia Veppi sinds dit jaar haar hart over haar ervaringen als mama in de ook alweer razend populaire podcast Ongefilterd moederschap.
Een puike documentaire over een dochter die nu eindelijk het gesprek wil hebben met haar vader dat hij al heel zijn leven uit de weg gaat.
Een van de strafste true crime-podcasts van het jaar – over drie gestolen schilderijen van James Ensor – gaat live!
Een operatie van de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie leidt twee journalisten naar de donkerste krochten van de georganiseerde misdaad in Oost-Europa.
Pieterjan Marchand en Jeff Bronder houden op het festival halt voor een liveopname waar zowel voor als achter de schermen van het medialandschap druk over zal worden nagepraat.
In Bar Miroir praat Lise Bonduelle met een interessante gast over de drie films, platen, theaterstukken of boeken die zijn leven compleet overhoop hebben gegooid.
Verwacht geen klassieke liveopname van Four Real (of Gossip Guy), maar een zeldzame inkijk in de podcastavonturen én andere grootse plannen van Claudia De Greef, Jaël Ost, Liandra Sadzo en Tashie Zelenka.
Twee jaar geleden tekende Geschiedenis voor herbeginners op het festival voor de eerste liveopname uit zijn eigen geschiedenis. Dit jaar herbeginnen ze eraan, en ze schakelen meteen nog zeven versnellingen hoger!