Deze podcast is (deels) gegenereerd
MASTERCLASS
Nee, we geraken niet uitgepraat over AI. Ook Eva Moeraert en Tim De Paepe niet. (Sorry, not sorry.)
Nee, we geraken niet uitgepraat over AI. Ook Eva Moeraert en Tim De Paepe niet. (Sorry, not sorry.)
Het is niet dat er in ons land nog geen musea met podcasts aan de slag zijn gegaan, maar dat aantal kan gerust nog naar omhoog, toch?
Podcasts zijn het populairst bij Gen Z. Maar hoe zit het met Gen Alfa? De kids, dus. Wat willen zij horen? Bo Tuts en Sara de Monchy zoeken het uit.
De titel van deze talk is vooral niet bedoeld om iemand schrik aan te jagen – de haakjes zijn belangrijk!
Het Britse Tortoise Media wierp zich in zijn korte bestaan op als voorvechter van online onderzoeksjournalistiek én straffe podcasts.
Er zijn intussen al flink wat films en tv-series gebaseerd op podcasts. Maar kun je als podcastmaker ook inspiratie halen uit film en tv?
Gen Alpha laat een licht schijnen op de generatie die zo ongeveer nú een doorn in het oog wordt van Gen X en de oké boomers.
Van het belang van muziek en sounddesign moet niemand overtuigd worden, toch? Maar hoe boks je de soundtrack van een podcast in elkaar? Céline Ottenburgh en Gillis Van Der Wee to the rescue!
Begin dit jaar kwam Al Jazeera op de proppen met True Crime Reports, een uitstekende truecrimepodcast die van meet af aan werd ontwikkeld als een audio- en videoformat.
Je maakt de beste podcast aller tijden, gooit die volledig gratis online en dan … niets. Maar eerlijk: heb je er álles aan gedaan om jouw podcast in de markt te zetten?
Hoe is de volksjury in geen tijd uitgegroeid van een passieproject tot een goed geoliede machine? Laura en Silke doen het minitieus uit de doeken!
De voorbije twintig jaar heeft de Amerikaanse podcastmaker Ngofeen Mputubwele lijdzaam zitten toekijken op hoe podcasts in een steeds strakker keurslijf kwamen te zitten. De vraag die hij zich stelt: kan het niet allemaal weer wat avontuurlijker?
Na een eerste festivaldag zouden de tongen voldoende losgemaakt moeten zijn. Daarom sluiten we de dag af met een receptie voor alle bezoekers.
Het is een kunst om week na week een (voortreffelijk) punt te maken, dus noem Nieuwsblad-hoofdredacteur Liesbeth Van Impe gerust de Frida Kahlo van het Vlaams podcastlandschap.
De Nederlandse podcastmaker Naomi Steijger, ooit kassameisje van het Erotisch Museum op de Amsterdamse Wallen, doet het verhaal de vermoorde sekswerker Betty Szabo.
In Terug vriend gaat Iwein Segers op bezoek bij ‘vrienden van weleer’ – mensen met wie hij op een bepaald moment een erg nauwe band had, maar die hij vandaag nog maar weinig of zelfs niet meer ziet.
Over het Europacentrum in Oostende is al heel wat geschreven, maar Flor Nelissen vond dat het tijd werd om ook eens met de bewoners ervan te gaan praten.
Is het jou ook opgevallen hoeveel podcasts er plots over erfeniskwesties gaan?
Helena de Groot wil geen kinderen. Ze wou dat ook niet per se aan de grote klok hangen, maar dat plan is bij deze grandioos mislukt.
Fan van De stemmen van assisen? Op het festival duikt Cedric Lagast in De archieven van assisen nóg dieper dan gebruikelijk in een notoir misdrijf uit de Belgische geschiedenis.
“Een podcastreeks die in je kleren kruipt.” In Dit is ons land laat Ruben Pest mensen aan het woord over hoe het is om vandaag te (over)leven in Palestina en Israël.
Met Black Box tekende The Guardian-journalist Michael Safi voor een van de strafste podcasts van de afgelopen jaren - over de menselijke kant van AI.
‘De economie begrijpen, is de wereld begrijpen’, vindt Alina Churikova. En daarom haalt ze er in Kop of munt elke week twee De Standaard-journalisten bij om te praten over centen.
Podcasts lenen zich tot persoonlijke en vaak ook breekbare verhalen. Wat vooral niet wil zeggen dat het makkelijk is om zo’n persoonlijk en soms pijnlijk verhaal in een narratief te gieten. Maar áls dat lukt, krijg je iets enorm krachtigs.
Sven Speybrouck reist terug in de tijd, naar het moment dat er op tien doodgewone plekken in Vlaanderen iets uitzonderlijks gebeurde.
De Standaard-hoofdredacteur Karel Verhoeven nodigt enkele internationale (podcast)reporters uit voor een even ongezouten als introspectief gesprek over hoe je als media omgaat met de verwoesting van Gaza.
Het begint een festivaltraditie te worden: voor de derde keer nodigen we drie internationale podcastmakers uit om te praten over de fouten die ze in hun prille carrière hebben gemaakt én wat ze daaruit hebben geleerd.
Nadat ze er eerst social media mee bestookte en er vervolgens een boek over schreef, lucht Lorentia Veppi sinds dit jaar haar hart over haar ervaringen als mama in de ook alweer razend populaire podcast Ongefilterd moederschap.
Een puike documentaire over een dochter die nu eindelijk het gesprek wil hebben met haar vader dat hij al heel zijn leven uit de weg gaat.
Een operatie van de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie leidt twee journalisten naar de donkerste krochten van de georganiseerde misdaad in Oost-Europa.
Een van de strafste true crime-podcasts van het jaar – over drie gestolen schilderijen van James Ensor – gaat live!
Pieterjan Marchand en Jeff Bronder houden op het festival halt voor een liveopname waar zowel voor als achter de schermen van het medialandschap druk over zal worden nagepraat.
In Bar Miroir praat Lise Bonduelle met een interessante gast over de drie films, platen, theaterstukken of boeken die zijn leven compleet overhoop hebben gegooid.
Verwacht geen klassieke liveopname van Four Real (of Gossip Guy), maar een zeldzame inkijk in de podcastavonturen én andere grootse plannen van Claudia De Greef, Jaël Ost, Liandra Sadzo en Tashie Zelenka.
Twee jaar geleden tekende Geschiedenis voor herbeginners op het festival voor de eerste liveopname uit zijn eigen geschiedenis. Dit jaar herbeginnen ze eraan, en ze schakelen meteen nog zeven versnellingen hoger!